Docenten in een PPS

30-09-2019

Praktische tips, belemmeringen en obstakels

Wij leven midden in de verandering van een tijdperk. Technologie en data science spelen een sleutelrol in de maatschappelijke transformaties die nodig zijn om onze welvaart duurzaam te borgen. Niet alleen in de wereld waar wij van oudsher veel technologie aantreffen, zoals de industrie, maar ook in het financiële domein, het sociale, het geestelijke, het juridische, de zorg, het onderwijs: de tot nu toe typische alfa-domeinen.

Studenten van nu zullen deze verandering van tijdperk gaan vormgeven, en moeten dus worden opgeleid voor het omgaan met snelle technologische veranderingen. De lat ligt hoog voor docenten, coaches, begeleiders en onderzoekers uit scholen en bedrijven. Zij zullen uit hun comfortzone moeten stappen. In de kern gaat het om het aanbieden en ontwikkelen van nieuwe leervormen en leercontexten, veelal buiten de school in samenwerking met het werkveld. Voor docenten zijn de publiek-private samenwerkingsverbanden (PPS’en) binnen Katapult een goede manier om in vrijheid te experimenteren met nieuw onderwijs.  

In elke PPS wordt gestreefd naar een gouden driehoek van docent, student en ondernemer waarbij in een state-of-the-art omgeving het allerbeste beroepsonderwijs wordt gegeven. Binnen de PPS’en wordt gewerkt vanuit diverse modellen. In deze publicatie richten we de focus op de docent, als praktische verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven: inspirerende verhalen en tips helpen je om als docent de mogelijkheden van publiek-private samenwerking optimaal te benutten. 

0